ONTARGET BLOG

Leépítésből lojalitás

Nemrég egy szomorú hírrel keresett meg egy ügyfelünk/partnerünk: az anyavállalat úgy döntött, hogy fokozatosan bezárják a magyarországi gyártócéget. A magyarországi vezető látta, hogy nehéz lesz a kollégák motivációját és ezáltal az folyamatos működést biztosítani, ehhez kért tőlünk támogatást. Rövid idő, mindössze 2 hét állt rendelkezésünkre a bejelentés teljes előkészítésére, a vezetők felkészítésére.

Szinte minden cég életében előfordul, hogy jelentős változásokkal, leépítésekkel, részleges vagy akár teljes bezárással kell szembenéznie. Ezekkel nehéz megküzdenie a vezetőknek és a munkavállalóknak egyaránt. Felmerül a kérdés, hogy egy ilyen helyzetet hogyan lehet „sikeresen” megoldani, egyáltalán beszélhetünk-e sikerről, és ha igen, miben mérhetjük azt?

„Nem is gondoltam arra, hogy ez lehet sikeres. Ami nekem nagyon fontos volt, hogy az embereknek mekkora zűrzavarral, fájdalommal kell megküzdeni. Nekem a semleges szint lett volna a határ, amit sikeresnek könyvelek el, de rengeteg pozitív visszajelzést kaptunk a végén. Biztonságban érezték magukat az emberek.” (ügyvezető igazgató)

Saját tapasztalataink révén ismerjük és mélyen értjük a vezetők kihívásait. Vezetőként korábban saját bőrünkön is megtapasztaltuk, mennyire fontos ilyenkor a gyorsaság és gyakorlatiasság. Ugyanakkor azt is megtanultuk, hogy egy ilyen szituációt nem kezelhetünk pusztán funkcionális oldalról, folyamat szinten. A mi megközelítésünk szerint is alapvető szempont a helyzet megoldásában az üzletfolytonosság biztosítása, de ezt három alappillérre építjük:

  1. Átgondolt és részletes tervezés
  2. Emberség és empátia
  3. Önazonosság és hitelesség.

Mindenekelőtt időt és figyelmet szánunk arra, hogy megértsük az üzleti kontextust és célt, és együtt gondolkodunk a vezetőkkel a cég számára optimális megoldás kidolgozásán. Más szóval, az adott cégben reálisan megvalósítható javaslatokat hozunk, de felhívjuk a figyelmet az esetleges buktatókra is.

Ebben az esetben három területen nyújtottunk támogatást, amik egymástól nem választhatók szét, összefonódnak – ennek megfelelően mi magunk is így dolgoztunk, szoros együttműködésben egymással és partnereinkkel, azaz az érintett cég vezetőségével. A gyakorlatban jól bevált vezetői, HR és kommunikációs módszertannal és eszköztárralsegítettünk a kihívásos helyzetben. Kézzelfogható, gyakorlatorientált módon készítettük fel a vezetőket a kritikus helyzetek kezelésére, és mellettük maradtunk a teljes folyamat és az utánkövetés során is. Módszertanunk sajátossága, hogy minden lépésnél központi kérdés az emberi oldal figyelembevétele is, mind a vezetőség, mind a munkavállalók szempontjából.

„Rögtön értettétek a helyzetet, és arra adtatok egy professzionális eszköztárat. Struktúrába tudtuk szedni az egész krízishelyzetet, amitől teljesen komfortosan éreztem magam. Végtelenül egyszerű volt az általatok előkészített eszközöket használni, ami biztonságérzetet adott a teljes vezetőségnek, pedig korábban még sosem kellett ilyen helyzetet levezényelnünk.” (ügyvezető igazgató)

 

A támogatásunk elemei a következők voltak:

  1. Vezetői felkészítés: a szakmai felkészítés mellett nagy hangsúlyt fektettünk a vezetők emberi, mentális felkészítésére is, a saját nehézségeik, és a heves érzelmi reakciók kezelésében is. Olyan kapaszkodókat adtunk, mint például a lehetséges reakciók végig gondolása majd konkrét elpróbálása és megbeszélése. Mindennek alapfeltétele volt egy olyan bizalmi tér kialakítása, amiben bátran és őszintén beszélhettek a vezetők egyrészt a saját érzéseikről, másrészt szembe mertek nézni a potenciális kellemetlenségekkel, tabu témákkal is. Így a kezdeti kétségeket felváltotta a magabiztosság abban, hogy képesek lesznek kezelni a nehéz helyzeteket is.
  2. HR tanácsadás: egyrészt segítettünk a vezetőség céljainak a megfogalmazásában, a bevonandó területek és az egész folyamat átgondolásában, vagyis egy részletes projekt terv összeállításában. Másrészt egészen konkrét iránymutatást is adtunk arra vonatkozóan, hogy az egyes lépéseket hogyan vezessék végig, minden részlet konkretizálásával. Például a saját, személyes tapasztalataink során gyűjtött tanulságok alapján kidolgozott forgatókönyvet készítettünk a négyszemközti beszélgetésekhez a munkavállalókkal, amelyben olyan részletekre is kitérünk, hogy mikor érdemes kis szünetet tartani, milyen jelekre érdemes odafigyelni, vagy miket jó előre bekészíteni.
  3. Kommunikációs tanácsadás és tervezés: a tudatosan felépített, egységes külső és belső kommunikáció minden lépését részletesen kidolgoztuk, segédanyagokat készítettünk a vezetőknek, és felkészítettük őket a kritikus kommunikációs helyzetek kezelésére is. Kifejezetten figyeltünk arra, hogy a vezetők hitelesek tudjanak maradni a kommunikációjukban, hogy csak olyan dolgokat mondjanak, amiket maguk is őszintén képviselni tudnak. A kommunikációs terv például tartalmazott egy minden részletre kiterjedő forgatókönyvet, ami alapján minden szintű vezető pontosan tudta, mikor, mi a feladata.
„Bizalom, struktúra, konkrét eszköztár, amit a kezünkbe adtatok. Nem elméleti beszélgetéseket folytattunk, hanem konkrétumokat kaptunk. Ezeket jól tudtuk alkalmazni, annyira kidolgozva kaptuk meg, hogy csak a saját kultúránkra kellett finomhangolni.” (ügyvezető igazgató)

Az onTarget csapatában mindenki személyesen is átélt, vezetőként kezelt ilyen helyzeteket, láttuk a hatását az emberekre, és rajtuk keresztül a működésre, az üzletfolytonosságra. Tudjuk mi az, ami működik, és milyen hatása van, ha tudatosan és az emberekere figyelve visszük végig a folyamatot. Ezért végig a vezetők mellett maradunk a teljes folyamat során, és gondolunk az utána következő időkre is. Nemcsak munkánk végeredményét adjuk át, hanem gondolkodásmódot mutatunk. Ezeket a nehéz helyzeteket nem lehet elkerülni, de új megvilágításba tudjuk helyezni a kezelésüket, és befolyásolni tudjuk a folyamat sikerességét. Igen, mi hisszük, hogy lehet sikerről beszélni egy ilyen helyzetben is.

„Nagyon jó volt veletek dolgozni. Van egy nagyon szerencsétlen helyzet, de rengeteget tanultam ebből. Abban a tudatban tudtam nekivágni, hogy felkészültem, és ez megnyugtató volt. Szakmailag rengeteget tanultam, ez pedig motivációt adott.” (ügyvezető igazgató)

Szeretnénk köszönetet mondani a partnerünk együttműködő, nyitott hozzáállásához, mert a módszertanunk teljes, együttható rendszerként működik igazán jól. Külön köszönet, hogy beleegyeztek abba, hogy a fenti esetet megosszuk a szélesebb közönséggel. Irántuk való lojalitásból és érzékenységből a vállalat és a vezető nevét nem osztjuk meg.